Felanmälan
Det finns olika rutiner för felanmälan beroende på typ av fel och när det inträffat.
Uppdaterat 15/11-2022
Fram till 5-års besiktningen är genomförd ska garantiärenden felanmälas direkt till boklok av de boende.
Beskriv med bilder samt er bedömning hur problemet uppstått och vad som kan vara orsak till felet.
Obs! Försök alltid att inkludera modellnummer/serienummer på produkten som är trasig i första kontakten.
Exempel på olika fel/ärenden:
Garantiärende:
Brott på kabel i belysning badrumsskåp går som garantiärende då varan inte har utsatts för onormalt slitage utan gått sönder vid normalt bruk.
Underhållsansvar
Märken i kökslådor, lister, innerdörrar, kärvande lås tillfaller boendets egna underhållsansvar
Ventilation/FTX-Aggregat
Vid felanmälan är det viktigt att få med serienummer, ID-nummer och modellnummer
Informationen sitter på en etikett på fläktsystemet, innanför luckan - sitter lite otympligt till men se bild nedan för ungefärlig plats.
Fjärrvärme/Vatten
Felanmäls till tekniska verken av den boende. Boende är ansvarig för anläggningen och har tillgång till anläggnings-ID.
Felsökningskostnad står boendet själva för tills bekräftat fel - föreningen står sedan för åtgärd/byte.
Bredband/Telefon/TV
Fel på bredband, telefon och TV ska anmälas direkt till leverantören av de boende.
Vitvaror
Boklok uppdaterade sina rutiner för felanmälningar av vitvarorna under 2022. Tidigare har man anmält fel direkt till vitvaruleverantören men från och med januari 2022 så skall fel på vitvaror anmälas till BoKlok.
Om felet visar sig orsakats av felaktig skötsel, bristande underhåll, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel kan man komma att bli fakturerad för felsökningen/åtgärden. Så det är viktigt att du innan du gör en felanmälan först läser bruksanvisningen för din vitvara och gör en egen felsökning.
Kalla Element
- Är det varmt på nedre plan men inte övre plan?
Då behöver ni lufta och fylla på systemet, alternativt höja temperatur på fjärrvärmecentralen - se lathund under Underhåll
Är ni osäkra på hur man gör kan någon av oss i styrelsen visa. Vill ni att en rörmokare utför arbetet får ni stå för kostnaden själv.
- Kallt på nedre plan men inte övre?
Eventuellt fel på Legalett systemet (golvvärmen).
Kontakta styrelsen.
- Kallt både på övre och nedre plan trots att ni har höjt värmen på fjärrvärmestationen?
Börja med att trycka på Autoknappen 2 gånger. Om det fortfarande inte händer något får ni felanmäla själv till Tekniska verken. De boende är ansvariga för anläggningen och har tillgång till anläggnings-ID. Enklast görs detta via Tekniska Verkens hemsida.
Felsökningskostnad står boendet själva för tills något behöver åtgärdas och bytas. Det står föreningen för.