Underhåll
Här hittar du information kring underhåll av bostaden och dess utemiljö.
Färgkoder
Styrelsen har en mer utförlig lista över färgkoder men de vanligast förekommande är
- Fasad, spaljé och låg spaljé soptunna: S 1002-Y (vit) (Nordsjö Tinova V Täckfärg)
- Fönster och fönsterdörrar: S 0502-Y (vit)
- Innerväggar: Nordsjö 0502-Y Matt (7) (Vit)
- Ytterdörrar/Förrådsdörrar: S 6500-N (mörkgrå)
- Plåtar: Mörk Silvermetallic PL15/RAL 9007 Plannja
Beskärning av häckar (Bukettapel)
Bukettapel tillhör den grupp av planta som bildar flera stammar från basen, på dessa typer av plantor beskär man både toppskott och sidoskott redan andra året.
Låt plantan växa upp ca 10-20cm /år, då låter man plantan växa lite i taget för att bygga upp en tät och kraftig häck.
Perfekta tiden att beskära är under JAS-perioden, vilket är Juli-Augusti-September. Helst i juli. En välklippt häck ska vara något bredare vid basen än upptill och med raka sidor.
Klipp alltid bort döda kvistar under säsongen, tex avbrutna eller grenar utan blad när alla andra är gröna och fina. Då lämnar man mer energi till plantan.
beskärning.png
Beskärning av träd
De träd som är planterade sedan inflytt är med i detaljplanen för området. Dessa träd har krav på sig att tas om hand och får under inga omständigheter tas bort utan att ersättas av ett annat träd av liknande typ. Det gäller både de träd som är planterade vid den gemensamma ytan och lekplatsen samt de träd som finns på tomterna.
Träden på de gemensamma ytorna beskärs utefter en plan av ett separat företag. Bostadsrättsinnehavare som har träd på tomten ombesörjer själva beskärning och vattning av träd, men kan självklart ta in utomstående firma om så önskas för egen bekostnad.
Brandvarnare
Brandvarnare installerade i hushållen är av typen Kamic KI-10B.
Brandvarnaren piper en gång varje minut när det är dags att byta batteri. Om detta sker mitt i natten kan varnaren tystas temporärt i 10 timmar genom att trycka på test knappen.
Batteribyte
Mer utförliga instruktioner finns i bruksanvisningen länkad nedan:
Frigör låsklackarna och öppna varnaren
Dra ut batterifacket och byt ut 3 st AAA batterier
Fullt larm indikerar rök detekterad | Upprepade serier av tre pip varje 4:e sekund med blinkande lysdiod | ••• ••• ••• ••• |
---|---|---|
Svagt batteri | Ett kort pip varje minut | • • • |
Testknappen upphakad | Ett pip varje 11:e sekund | • • • • |
Tekniskt fel | Dubbelpip varje minut | •• •• •• |
Rengöring filter i ventilationssystem
Varje år byts ett filter i ventilationssystem av ett auktoriserat företag inhyrt av föreningen.
När detta sker skickas information ut till samtliga medlemmar i föreningen då de behöver tillträde till bostaden för att genomföra bytet.
Mellan det årliga bytet är det bra om hushållet själv dammsuger rent filtret några gånger per år.
Fuktskador under Kyl/Frys
Då det vid flera tillfällen har uppstått fuktskador på parkett under kyl/frys till följd av olika problem följer här lite extra information.
Det är framförallt på sommaren då kylen går på högvarv och dess inbyggda avfrostning får jobba som det bildas väldigt mycket vatten i kylen.
Vattnet ska rinna ner i en ränna placerad på den bakre väggen i kylskåpet (ser ut som ett ”V” på kylplattan) och igenom ett dräneringshål till en behållare bakom kylen. När allt fungerar som det ska avdunstar sedan vattnet från värmen som kompressorn genererar.
Förr eller senare kan dräneringshålet bli igensatt av t.ex. matrester eller dylikt. Då samlas istället vattnet på “golvet” i kylen och rinner vid otur ut på golvet. Det har också förekommit att kondensbehållaren gått sönder, eller blivit igentäppt, och då ska vattnet samlas upp på läckageskyddet under kylen och rinna ut framför, så att man ser att det är något fel.
Vid ett par fall i föreningen har dock vattnet inte fångats upp av läckageskyddet utan istället hamnat mellan golv och skydd, vilket har lett till omfattande skador på golv och skärmvägg.
Rekommenderad är att dammsuga under/bakom vitvaror en gång i halvåret och då även kontrollera att
- Läckageskydd är rätt placerade
- Kylskåpets dränering fungerar som den ska (dräneringshål inte igentäppt)
- Frys frostar av ordentligt
- Lathund KylFrys.pdf
Lathund vid kalla element
Lufta element
Se till att hela elementet är fyllt med vatten och inte med luftbubblor - Använd en elementnyckel/luftningsnyckel.
Släpp lätt och vänta tills det inte pyser ut luft längre utan istället droppar vatten.
Om man luftar elementen mycket kan systemet tömmas på för mycket vatten, varpå man enkelt fyller på systemet själv i fjärrvärmecentralen i hallen, se punkt 2 för utförligare beskrivning.
Fylla på fjärrvärmecentral
Kontrollera att manometern står vid ca 20-30 psi (rött) (Se bilder i dokumentet Lathund nedanför texten)
- Om inte; Vrid på den svarta kranen och fyll på systemet till rätt tryck är uppnådd.
Om du inte fick ut all luft från elementen vid steg 1 är det läge att återupprepa det nu när systemet är påfyllt igen.
Luftar du fortfarande ut mycket luft behöver proceduren (påfyllning av vatten, luftning) upprepas, tills systemet är luftfritt och vattenfyllt.
Motionera termostaten
Om steg 1-2 inte funkar kan det vara så att man måste ”motionera” termostaten så att den inte står i ett avstängt läge.
Skruva då av termostaten där den är silverfärgad.
Då ser man en liten pigg som sköter själva regleringen av värmen i elementet när man vrider på termostaten.
Tryck på den ett par gånger (känns som en fjäder) för att kontrollera att den inte har fastnat i läget längst in, för då är elementet avstängt.
Om inte det funkar kan man prova att vrida lite försiktigt på den röda och se om värmen slås på.
Höj temperatur på fjärrvärmecentralen
Om elementen fortfarande inte är varma kan temperaturen på fjärrvärmepannan vara för lågt inställd. Notera att ni via denna metod endast höjer temperaturen på radiatorerna på övervåningen. Vid temperaturförändring på nedre plan används termostaterna på väggarna.
- På fjärrvärmecentralen i hallen trycker ni på knappen "Ok+" om ni vill öka och "-ESC" om ni vill sänka temperaturen.
- När ni har tryckt blinkar värdet på panelen.
- När ni är nöjda med inställningen låter ni det gå några sekunder så fastställs er nya temperatur.
Fortsatt kallt?
Om det fortfarande inte händer något får ni felanmäla själv till Tekniska verken då ni är ansvariga för anläggningen och har tillgång till anläggnings-ID. Enklast via Tekniska Verkens hemsida.
Felsökningskostnad står boendet själva för tills något behöver åtgärdas och bytas. Det står föreningen för.